Uppgift

1. Uppsättning av wordpress-sida

Hem

2. Installation av WooCommerce-plugin

Klar

3. Val av tema – storefront

Klar

4. Installation av Google Tag Manager och Google Analytics

Klar

5. Målmätning enligt digital mätplan. (Bild på mätplanen, skärmdump från GA som visar att målmätning sker på de mål jag tänkt mig) 

-Digital mätplan bifogad i Classroom. Inga siffror tillgängliga än i GA.

6. Skapa en statisk startsida 

Klar

7.Utvalda produkter (bästsäljare eller kanske de med bäst marginal skall lyftas fram på startsida. Där bör även finnas USP:ar och en säljande beskrivning av företaget/verksamheten) 

”Spara el med våra fönster och laddstolpar” har jag lagt som en sorts USP för att samtidigt enkelt förklara meningen/affärsidén med sidan.  Plus bästsäljare betonas och visas. Bägge dessa punkter syns på startsidan. Det finns även med en företagsbeskrivning. 

8.Meny, struktur och navigering. Hur är dessa delar upplagda och följer de en logisk struktur? 

I header-sektionen av startsidan finns en navigeringsmeny. Att denna meny är nästan överst, eftersom den är bland det viktigaste att hitta snabbt och lätt. Jag har medvetet försökt att hålla ner huvud-valen till så få som möjligt. Om man går in på en sida för huvud-produkt eller in på en specifik produkt finns även en återgångs-meny precis ovanför om man känner behov av att gå bakåt, till exempel ett steg.

Även att varukorg och sök-ruta på samma sätt är lätta att hitta längst upp. 

9. Det skall finnas statiska undersidor som tydligt beskriver ”om oss”, ”kontakt”, plus de leveransvillkor och köp1evillkor som gäller. 

Klar!

Retur och återbetalning har jag tagit från riktiga fönster-företag. Det verkar mycket rimligt att man får bekosta retur själv för sådana stora och skrymmande produkter som fönster är. Och att man endast ersätter produkter som verkligen är trasiga eller har någon defekt.

10. Kontaktsidan skall innehålla ett kontaktformulär 

Klar!, https://solcellsfonster.dinweb.nu/kontakt/

11. Webbplatsens footer skall på bästa sätt anpassas så att den innehåller nödvändig information och länkar. 

12. WooCommerce skall vara aktiverad på webbplatsen. Det skall finnas produkter i någon form att köpa på webbplatsen. Produkterna skall vara minst tio till antalet och antalet kategorier minst tre.

Jag har varit väldigt konsekvent med de uttagna prioriterade sökordsfraserna och lagt de som både nyckel-fras och SEO-rubrik. 

13. Vilka produkttyper har du arbetat med och varför? Enkel/grupperad/variabel/nedladdningsbar/etc. Visa exempel: 

KLAR!

Här handlar det alltså om enkel/grupperad/variabel/nedladdningsbar/etc. Visa på exempel.

I mitt fall handlade det om enkel produkttyp eftersom det är den typen av produkter jag säljer på min sida.

14. Uppföljning kring e-handelspårning. Visa att det går att köpa och att e-handelsspårning fungerar.

 15. Din webbplats skall vara sökmotoroptimerad. Vilka åtgärder har du vidtagit och vad har du fått för resultat?

Jag använder tillägget YOAST SEO för att få en bra vägledning i arbetet kring SEO. Jag har varit väldigt konsekvent med de uttagna prioriterade sökordsfraserna och förstås tagit hänsyn till dessa i arbetet. Har lagt de som både nyckel-fras och SEO-rubrik och i Meta-descriptions.

16. Visa på exempel från Google Search Console på sökfraser som du tar position och eventuellt även driva trafik på.

17. Hur många indexerade sidor har din webbplats och hur väl stämmer de överrens med  antalet publicerade? Vad beror eventuellt skillnad på? 

Site map inskickad via Search Console. 

 18. Det skall gå att prenumerera på nyhetsbrev, alternativt anmäla sig till kundklubb. Även i dessa fall är spårning i Google Analytics att rekommendera, men inget måste. 

 19. Skapa en kampanjsida med Påsk-erbjudanden. Här skall det finnas ett urval av utvalda produkter som ska vara rabatterade med hjälp av Woocommcerces inbyggda funktioner för prissättning. Kampanjen skall pågå till den 31/3.

KLAR!

20. Skicka ett mailutskick med ett speciellt Påskerbjudande till de som prenumererar på nyhetsbrevet eller är med i kundklubben. Lägg först till mailadressen student@highendmedia.se i mailgruppen. Missa inte att utm-tagga kampanjlänken så att den sedan kan följas upp i Google Analytics.

21. Det skall finnas ett aktivt A/B-test på sidan.

Jag har gjort ett test på påskrea-knappen på startsidan. Originalet har vit text och testet har svart text. 

23. Det skall finnas tydliga kopplingar till olika sociala medier på webbplatsen.

Längre ner på startsidan.

 24. Cookie-hantering och integritetspolicy

KLAR!

 25. Bilder skall i så hög utsträckning vara optimerade för webben. Exemplifiera.

26. Visa på exempel på designdelar som du anpassat med hjälp av Elementor.

27. Vilka tillägg har du använt och varför? Komplett lista önskas.

Akismet Anti-Spam
Change Storefront Footer Copyright Text
Complianz | GDPR/CCPA Cookie Consent
Contact Form 7
Elementor
GTM4WP
Mailchimp for WooCommerce
Redirection
WooCommerce
Yoast SEO

Helt rakt och ärligt så använde jag överlag samma tillägg som vi hade använt tidigare. Speciellt för Akismet Anti-Spam, Change Storefront Footer Copyright Text, Complianz | GDPR/CCPA Cookie Consent, Contact Form 7, GTM4WP & Redirection så kände jag att jag de verkligen gör sitt jobb och det de ska och det fanns ingen som helst anledning att byta.
Elementor var jag van vid, var svår att vänja vid sig i början, men när jag väl kom in i arbetssättet så valde jag att inte byta där och behöva sätta sig in ett nytt tillägg.
Kunde inte känna att det var någon idé att byta ut Yoast, efter att ha läst recensioner, jämfört och även små-testat konkurrenter.
Jag visste att det fanns en stor chans att jag får testa på andra tillägg under praktiken, vilket det också blev, så jag prioriterade inte detta här.

28. Google har ett flertal verktyg för att kontrollera Page Speed och mobilvänlighet. Testa verktygen nedan och kommentera resultatet. I de fall ni kan göra förbättringar, gör även dessa för att visa på före/efter.

29. Vilka andra åtgärder har du vidtagit för att skapa en snygg, inspirerande och effektiv webbplats som på bästa sätt levererar utifrån din affärsidé? Presentera resultat i text och bild.